De smalle og ofte stejle gader er en del af charmen ved Lissabon, men de kan give trætte ben på en storbyferie. Nogle af byens stejleste bakker kan dog forceres i magelig stil med de klassiske kabelsporvogne.


Bica-kabelbanen. Foto: jennifer wu, Creative Commons.

Kabelsporvognene i Lissabon

Det var den portugisiskfødte ingeniør Raoul Mesnier du Ponsard, som mod slutningen af 1800-tallet fik til opgave at lette hverdagen for hovedstadens borgere. Med en evne for at løse komplicerede udfordringer på elegant vis etablerede han et populært system af kabelsporvogne og elevatorer, som i dag er blandt byens mest kendte vartegn.

Den første kabelsporvogn i Lissabon, Ascensor do Lavra, åbnede i 1884. Den forbinder Largo da Anunciada med Câmara Pestana, og sparer derved sine passagerer for en 188 meters gåtur op eller ned ad den stejle Calçada do Lavra.

Allerede året efter i 1885 kunne man indvie byens anden kabelsporvogn Ascensor da Glória, som afgår fra den vestlige side af Avenida da Liberdade og forbinder Praça dos Restauradores med Bairro Alto kvarteret (São Pedro de Alcântara Belvedere).

I 1892 åbnede den sidste af byens tre kabelsporvogne, Ascensor da Bica, som er ganske nyttig, hvis du vil slippe for at gå op fra Mercado da Ribeira området op til Bairro Alto.

Oprindeligt blev kabelporvognene trukket alene ved hjælp af tyngdekraft assisteret af et sindrigt system af modvægte i form af vand. Inden for få år gjorde man dog kabelbanerne dampdrevne, og siden blev de ligesom byens øvrige sporvogne elektrificeret.

Trods elektrificeringen og “udsmykningen” med graffiti er meget af den oprindelige charme ved Lissabons gamle kabelsporvogne intakt. For mange besøgende er en storbyferie i Lissabon da heller ikke fuldendt uden en tur med en af kabelsporvognene.

Elevador de Santa Justa – antik elevator til storslået udsigt

Mens kabelsporvognene trods de stejle spor minder meget om de andre berømte sporvogne i Lissabon, er den smukke Elevador de Santa Justa helt anderledes. Denne 45 meter høje elevatorbygning konstruerede Ponsard ligeledes for at forbinde det lavtliggende Baxia-kvarter med Largo do Carmo i Bairro Alto, og skabte i samme ombæring et af midtbyens bedste udsigtspunkter.

Følger du vindeltrappen det sidste stykke op til udsigtplatformen, venter der dig dette syn (træk i billedet):

Lissabons tre kabelsporvogne og elevatoren blev i 2002 erklæret for nationale monumenter.

Du kan finde information om priser og køreplaner hos Carris, som driver sporvognene nu til dags.