I weekenden mellem 29. – 31. oktober 2010 afholdes atter den 17. runde af 2010 MotoGP verdensmesterkabet for 125 c.c. og 250 c.c. - et af verdens vigtigste inden for motorsport - på Estoril-banen på Lissabonkysten.


I den sidste weekend i oktober afholdes verdensmesterskabet i MotoGP på Estoril-banen

En ny kategori Moto2 har premiere i Portugal i år, hvilket kan blive afgørende for verdensmesterkabets første pladser. Valentino Rossi vil forsøge at vinde over de nærmeste konkurrenter Jorge Lorenzo, Casey Stoner og Dani Pedrosa og dermed sikre sig karrierens 10. sejr og 8. i kategorien ”rainha” – på lige fod med den legendariske Giacomo Agostini.

Nye ansigter i årets MotoGP

Nye ansigter i MotoGP, herunder 250cc-klassen, er den nuværende verdensmester Hiroshi Aoyama (Japan) med sit Honda MotoGP Team; verdensmester i 250cc-klassen fra 2008, Marco Simoncelli (Italien), med sin San Carlo Honda Gresini; Hector Barberá (Spanien) og Aleix Espargaró (Spanien) med deres Aspar Ducati; Ben Spies (USA), med sin Monster Yamaha Tech3; og til sidst, Alvaro Bautista (Spanien) med sin Rizla Suzuki.

Spændende runde i sigte

Alt peger på en meget spændende runde, da 13 ud af de 17 tilmeldte til MotoGP har vundet mesterskaber indenfor 125 cc, 250 cc, 500 cc, MotoGP og SBK. Estoril-banen, som blev bygget i 1972 på et bredt plateau syd for det smukke Sintra-bjerg, ligger 9 km fra den mondæne by Estoril, og har en længde på 4.182 km og en startbane på 986 m.

Estoril-banens fortid som Formel 1-bane

Fra 1984 til 1996 holdt Estoril-banen det årlige Portugals Formel 1 Grand Prix og her vandt den nu afdøde Ayton Senna sit første Formel 1 Grand Prix i 1985. Selvom banen ikke længere bliver brugt til Formel 1, vælger en del hold alligevel at holde vintertræning her p.g.a. det milde klima året rundt, de gode bane-faciliteter og den fantastiske beliggenhed.